Als je zou moeten samenvatten wat een professional organizer doet, dan is één aspect heel belangrijk: categoriseren. Orde ontstaat vooral doordat alles in een duidelijke categorie past. Ik deel een aantal manieren hoe je aan de hand van categoriseren meer rust krijgt in je huis én je takenlijst.
Rust in huis door categorieën
Als professional organizer help ik mensen rust en overzicht te creëren door te categoriseren. In huis betekent het eigenlijk vooral, bewaar dezelfde soorten spullen bij elkaar. Dus alle voorraad op dezelfde plek (eventueel onderverdeelt in snel beschikbare voorraad (keuken) en voorraad voor de langere termijn (kelder, voorraadkast). Food, non-food etc. Andere categorieën die je kunt gebruiken zijn: papieren, toiletspullen, zoutjes, koekjes, fictie vs non-fictieboeken.
Als je dingen categoriseert kun je ze ook veel eenvoudiger terugvinden. Nieuwe shampoo is immers makkelijker terug te vinden tussen de badkamervoorraad dan in de gehele voorraad.
Denk in blokken en je krijgt automatisch meer overzicht. Ook in je takenlijst.
Blokken in je takenlijst
Sinds een tijdje gebruik ik todoist als taken-app. En hoewel ik heel minimalistisch begon, merkte ik alweer dat er allerlei losse taken door mijn systeem heen liepen. Mijn hoofd merkt dat meteen en krijgt stress… Totdat ik alles weer netjes in een categorie (project) had gestopt die ik kon overzien. En oh, wat een rust komt er dan vrij.
Categoriseren met takenlijst komt ook terug in bijvoorbeeld timeblocking, de methode waarbij je blokken tijd reserveert voor bepaalde taken zoals e-mail, diep werk of onderzoek. Het scheelt een hoop energie als je niet de hele tijd met taken hoeft te wisselen. Al vind ik het zelf fijn om geen úren hetzelfde te doen, dan deel ik mijn dag liever op in meerdere categorieën (die ik soms uitsmeer over meerdere dagen).
Categoriseren in het huishouden
Waar categoriseren ook handig in kan zijn is het huishouden. Zo vind ik het handiger om mijn schone was in verschillende categorieën in te delen (per persoon en linnen en handdoeken), ook omdat het dan minder werk lijkt en je meerdere successen kunt vieren.

En tenslotte is het ook slim om als je toch sop hebt, alles in de categorie ‘nat schoonmaken’ aan te pakken en niet tussendoor de stofzuiger te pakken.
Ik raad je aan om er eens een dag op te letten wat je allemaal kan categoriseren in je leven. Het is vast meer dan je denkt!
Wil jij meer rust en overzicht in je huis en hoofd? Als professional organizer help ik je hier graag mee. Neem vrijblijvend contact met me op.
Verder lezen:

